Friday, 11 May 2012

Saya bukan Dera la...cuma ingin...

"BIAR SAYA MENANGIS HARI INI...
KERANA SAYA TAK NAK MENAGIS DIKEMUDIAN HARI"

Niat saya pukul adalah untuk mendidik bukan kerana ingin mendera lah...Ya..bukan pengaruh video yang tersebar 2 hari lepas la...ish ish ish.......Mama pukul bukan sebarang pukul ya...mmg iris terlebih nakal skit...mama pukul sbb mama sayang....

Kisahnya berlaku petang rabu yang lepas saya bawa anak saya ke taman permainan...kat situ ramai sgt kanak-kanak bermain...yang mengejutkan saya...sikap anak saya ni seperti ingin menguasai permainan tu..sehinggakan menganggu dan menakut-nakutkan anak-anak lain ingin bermain. ada yang lebih besar marah-marah kat dia..tapi dia masih buat xkisah apa...sikap melawan dan menentang lagi ada la yang dia tunjukkan. saya cuba beritahu langsung xdiendahkan...pujuk  rayu pun xbleh jgk...diajak pulang pon xnak...adoiii.................sehinggakan terpaksa dukung n ........dot dot dot.....

Terbaca lah info kat 1 blog yang mmg mengena dengan keadaan dan situasi sy untuk mengenali perubahan anak saya...Info: Mengenali anak anda.... credit to TOT blog.TQ


PERKEMBANGAN SOSIAL ANAK (2-3 TAHUN)
1. Sifat dependent masih tinggi, namun kadang-kadang anak juga ingin menonjolkan sifat kemandirian. Biarkan anak melakukan sesuatu yang mampu ia lakukan sendiri.
2. Egocentric. Anak-anak di tahap ini cenderung memperlakukan kanak-kanak lain yang sebaya dengannya sebagai suatu benda dan bukan sebagai individu. Ia belum boleh bermain "dengan" kanak-kanak lain dalam arti kata yang sebenarnya. Oleh itu, ketika bermain dengan kanak-kanak lain, perlu ada pengawasan dari orang dewasa supaya tidak terjadi keadaan di mana anak kita akan menyakiti anak-anak lain.
3. Suka mengatakan "tidak" dan memang dalam usia ini anak bersikap "menentang". Selain itu anak juga seringkali "menguji" persekitaran dan orang-orang di sekelilingnya. Anak-anak perlu mengetahui apa yang boleh dan tidak boleh dilakukannya. Tingkah laku mereka itu pada hakikatnya merupakan suatu usaha untuk mengetahui apa yang boleh atau tidak boleh dilakukannya. Oleh karena itu ibubapa harus tegas, jika perlu, berikan hukuman yang sesuai dengan tahap umur mereka bagi kesalahan yang dilakukan supaya mereka tahu bahwa yang dilakukannya adalah salah.